Czy polegać na opiniach

Czy warto polegać na internetowych opiniach?

Gdy szukasz informacji o książce, o filmie, o zabawkach, o oponach, o czymkolwiek… trafisz z pewnością na internetowe opinie. Czy warto się nimi posiłkować? Czy warto wierzyć opiniom w internecie i się nimi kierować?

Mówi się, że o gustach nie ma co dyskutować. Albo że prawda jest jak d..a – każdy ma swoją. A jak to jest z recenzjami, opiniami, rankingami? Czy są na tyle obiektywne, że można im zaufać? A może wszystko zależy, kto je pisze albo (o zgrozo!) na czyje zlecenie?

Konsumenci mogą dostarczyć potencjalnym klientom szczere recenzje, które kształtują wizerunek produktu lub usługi. Pozytywne wpisy mogą zachęcić do kupna, z kolei negatywne opinie mogą pogrążyć towar. Z drugiej strony recenzje są ważnym narzędziem dla firm, aby uzyskać cenne informacje zwrotne od klientów. Wszystko jednak zależy od tego, w jakim stopniu te opinie są obiektywne i uczciwe.

Firmy powinny czytać opinie o sobie

Czytając opinie klientów, firmy mogą poznać swoich odbiorców, dopasować swoją ofertę, podrasować swoją komunikację i podjąć lepsze decyzje, jak skuteczniej dotrzeć do klientów. Każda firma, która chce zbudować pozytywną reputację i zdobyć większe zaufanie konsumentów, nie walczy z opiniami, ale tak przygotowuje np. swój sklep internetowy czy swoją stronę www, aby każdy mógł tam zostawić swoją recenzję. I tą dobrą, i tą złą.

Internet może być potężnym narzędziem do pozyskiwania zarówno pozytywnych, jak i negatywnych opinii, więc wykorzystaj jego zasięg i zapytaj klientów, co można zrobić lepiej.

Sprawdzasz opinie o sklepie przed zakupem?

A co z internetowych opinii mogą wyciągnąć konsumenci? Z cała pewnością do tych wszystkich recenzji trzeba podchodzić „na chłodno”. Zarówno do tych, które pieją z zachwytu nad danym produktem, jak i do tych, które przedstawiają go tylko w czarnych barwach.

Przeczytaj też  Amerykańskie seriale akcji z początku lat 90

Taki stan rzeczy wynika z kilku kwestii: albo ktoś celowo i z premedytacją chce wychwalać/zgnoić produkt/usługę (z własnych pobudek lub na zlecenie), albo ktoś ma po prostu inny gust lub oczekiwania.

Zwykły sweter dla jednego będzie „ciepły i milutki”, a dla drugiego „gryzący i niewygodny”. Kwestia gustu, przyzwyczajeń, oczekiwań. A im bardziej skomplikowany sprzęt, tym oceny mogą się jeszcze mocniej rozjeżdżać.

Nie bez znaczenia jest jeszcze data wystawienia opinii. Załóżmy, że produkt X kosztował 2 lata temu 50% mniej niż obecnie. Wówczas klienci ocenili, że relacja ceny do jakości jest super. Dziś te oceny mogą już odbiegać od wcześniejszych, choć sam produkt się nie zmienił. Ale nowa, wyższa cena wpływa na to, jak klienci oceniają towar.

Zatem następnym razem, gdy w sieci będziesz przeglądać oceny i rankingi, zastanów się dłużej nad nimi i zweryfikuj recenzje w różnych źródłach. Wówczas jesteś w stanie wyciągnąć „w miarę obiektywną średnią”.

Podobne wpisy